Ekorrtankar !!



Ja, kära vänner här ligger jag nu utmattad och trött !

Det har varit en hektisk dag ända från morgonkvisten.
Redan då skulle min bror absolut leka tafatt. Så det blev ett evigt jagande
upp i den ena granen , snabbt över i nästa från högsta nivå. Snabbt upp i nästa
gran. Upp i en tall lite längre bort och kvickt upp in nästa och jagande varandra från gren till gren.
Sedan bar det  ner för stammen på nästa, ut på marken och bort i en gammal ek litet längre bort.

Där uppe i eken hittade jag ett litet hål jag kunde  gömma mig i ett tag
för att hinna hämta andan . Där blev jag snabbt utmotad av en ilsken talgoxe
som hade sina sex gråvita ägg, precis där.
Jag blev så glad ! Här kunde ha blivit äggkalas !
När vi höll på och jagade omkring i grönskan, kom farsan och röt i
åt oss, att nu fick det allt vara slut på leken.
Så nu blev det till att jaga efter mat åt familjen. Ingen rast och ingen ro !
Jag återvände till den ståtliga, gamla eken där jag nyss varit.
Här plockade jag famnen full av ekollon.


Borta i en gran, nära husknuten till ett boningshus för tvåfotingar hade

jag sett kottar. Det blev till att vittja dem på fjäll, det blir en smaskig måltid för

familjen. Medan jag satt där, fick jag se skogens sötataste lilla ekorrtjej, så henne

blev jag tvungen att jaga svans med innan det bar hemåt med fjällen.

Hon blir nog en bra fru till sommaren, vet jag !


Sedan fick några skator syn på mig när jag var på väg hem.

De skall alltid dra och nypa en i svansen och hålla på att retas.

Det är så mycket en stackars ekorrgrabb får stå ut med !

Som tur är hittade jag en övergiven fågelholk, där jag kunde gömma mig.

När jag suttit där en stund och pustat ut och sedan äntligen var på väg

hem med "dagens skörd". Då hoppade en ilsken katt fram ur buskarna,

där han hade suttit och smugit på mig. Katter kan vara ruskigt snabba,

när de får upp farten, vill jag lova. Så här gällde det att lägga på en rem !

På vägen hem fick jag se min lilla ekorrfröken igen. Nu blev det till att jaga

svans en liten stund till. Så undra på att jag var matt och slut när jag äntligen

kom hem. Jag slängde in "krubbet" på sitt rätta ställe.

Sedan kasatde jag mig raklång på närmsta gren, för nu orkade jag inget mer.

Det är mycket en ekorrpojke får stå ut med innan svansen faller av,

Tack för ordet !!

Smacke heter jag förresten !!


Kommentarer
Postat av: skogsfrun på dal

Vilken underbar söt berättelse om Ekorren Smacke:)

Ovanligt att se en vilande kurre, har du själv stått bakom kameran? Fina bilder.

Katter tycker tråkigt nog om att ta kurrar, hur de lyckas är för mig en gåta men det är väl överraskningsmomentet. Trafiken är också ödesdiger för våra kurrar, förr var de många fler.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback