Nakenchock på dansens Hus !!

DANSENS HUS !!

Onsdagen den 3 December kl.19:00 bevistade jag en spännande och spektakulär

föreställning på Dansens Hus.
Den Kanadensiske koreografen Daniel Lévillé framförde tillsammans med sina fyra

dansare en i mitt tycke magnifik och ladda föreställning.

Kl. 19:00 satt publiken bänkade och i förväntansfull tystnad, på det som komma skulle.
Vi såg endast en helt naken scen utan ett uns dekor, bara en naken scen.

In på scenen kommer fyra dansare, 1 kvinna och 4 män, utan en enda tråd på kroppen.

Helt nakna stod de där och lät oss ta in och vänja oss vid deras nakenhet.

Sedan började dansen till tonerna av Vivaldis "De fyra årstiderna".

När de dansat i ca 10-15 minuter hade man glömt bort att de var helt nakna för den dans

de utförde var också väldigt naken och avskalad.

Jag citerar nu koreografens egna ord.

AMOUR,ACIDE & NOIX ÄR en dans föreställning om utsatthet och ensamhet i sin mest avskalade form.

Till tonerna av VIVALDIS  "Årstiderna" förkroppsligar de fyra dansarna verkets tema i en fysiskt krävande

koreografi, i klädda den ensa tänkbara kostymen - sin egen hud.


Dett var en mycket suggestiv och tidvis påträngade skildrig av människans utsatthet i  vår så kaotiska tillvaros
verklighet.





Detta var en dansföreställning som satte djupa spår och väckte många funderingar

när jag sedan reste hem till Uppsala igen.

På återseende Peter


Kommentarer
Postat av: Sylvia

Det verkar varit en annorlunda dansföreställning. En period gick jag ganska ofta på Dansens Hus. Jag måste säga att jag sällan var besviken när jag gick därifrån. De lyckas engagera spännande och nydanande koreagrafer.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback