Sommarvandring ! !

SOMMARBLOMSTER & FJÄRILAR.

image120


RYSSGUBBE.


Den är en storväxt, vanligen flerårig ört som kan bli över en meter hög.

Stjälken är upprätt och oftast glest strävhårig.

Bladen är parflikiga nedtill och har en triangulär ändflik.

Ryssgubben blommar i Juni - Juli med gula blommor som sitter i grening blomställning.

Ryssgubben är vanlig i Uppland, men den förkommer sparsamt även i

andra landskap.

den växer på kulturpåverkad mark ofta i vägkanter och längs järnvägar.

image121     image123

image124    image125

image126   image127

I dag har jag varit på lånvandring i Hågadalen, Eriksberg, Uppsala. På denna vandring
har jag gjort flera naturiakktagelser. Jag har de sista åren kommit att inressera mig
för fjärilar. Dessa har jag kunnat se och beundra för deras skönhet. Jag är mycket
tacksam att jag fått möjligheten att se dessa våra vackra bevingade vänner.
På min vandring har jag inte kunnat undgå att se Ryssgubben som blommar rikligt
här just nu.
Fjäril nummer ett (1) är en Tistelfjäril. Den är en av våra största fjärilar och kan flyga
hela 2 mil utan att tröttna. Den finns över hela Europa. Den har fått sitt namn av att
den lägger sina larver på Tistlar. Påfågelögat var tidigare utrotningshotad här i Uppland
men den har lyckats överleva och blir allt fler.Jag blir lika glad varje gång jag får se den.
Fjäril nummer fyra är en Amiralfjäril, också en av de större fjärilarna och mycket praktfull.
Fjäril nummer sex (6) är en Sorgmantel som jag faktiskt har sett flera gånger nu här i Hågadalen.

Detta var en mycket härlig vandring och jag har naturligtvis sett många andra vackra blommor,
fåglar, fjärilar och andra småkryp.
Detta blev en mycket meditativ vandring. Tack för den ! !


Kommentarer
Postat av: Sylvia

Jag vet ju sedan tidigare att du är duktig på djur och natur. Det är roligt att läsa om dina iakttagelser. Snart få vi studera sjöfåglar ....

Postat av: Peterdenstore

Tack för din kommentar.Jag undrar läste du det jag skrev innan texten om sommarvandring.
Sommarromantik tror jag att jag kallade den.
Kommentera gärna den också.
Hälsningar Peterdenstore

2007-06-10 @ 21:11:19
URL: http://peterdenstore.blogg.se
Postat av: Mumin

Tack för lektionen om ryssgubben och dem härliga fjärliarna.Jag tänker på citronfjärilen när den kommer på våren, vet du vad? då spottar jag 7 ggr för den för alltid sån otur med sig när det gäller mig, ha ha. Må så gott! Mumin

2007-06-10 @ 21:39:11
URL: http://mumin53.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback