Tankar & reflektioner angående hälsa

klart Uppsala 2007-01-21

I ondsadgs den 17 januari skulle jag på återbesök på Akademiska sjukhusets Ögonmottagning.
Kl 10:40 hade jag tid. Den här gången blev jag först inkallad till sjuksköterskan som undersökte synförmågan, samt droppade oilka vätskor i mitt vänstra öga.
Synförmågan hade klart försämrats det kunde jag också konstatera. Sedan fick jag sitta ut i väntrummet tills alla droppar hunnit verka.
Sedan fick jag komma in till läkaren. Den kvinnliga som hade undersökt mig första gången jag var här.
Hon kunde konstaterade som jag att synförmågan på vänsterögat hade försämrats.
Hon gjorde en rad nogranna undersökningar med  luppar av olika slag.
Därefter inkallade hon Urban Eriksson som skulle ha laserbehandlat mitt öga den 14 december förra året men inte kunnat på grund av för mycket blod.
De kunde bara se att det såg ut som någon slags bubbla på näthinnan. Nu skulle hon pröva med ultraljud.  Jag fick då lägga mig på en brits. Därvid förde hon en slags scanner över mitt stängda öga för att få en bild av det som fanns där innan för.
Hon tittade nu igenom bilderna och sade att hon skulle ta kontakt med ögonkirurgen på avd 85 C
Sedan hon gjort detta kom hon ut och gav mig en lapp där det stod avd 85c Ögonkliniken.
Jag skulle gå upp dit och skriva in mig. Läkaren som sedan skulle operera mig, för en operstion skulle det bli,
undersökte mig noggrant med massor med vätskor och olika luppar. Sedan sade han att det visst var ett litet hål på näthinnan och det hade gjort att det läckt upp blod från glaskroppen. därefter hade näthinnan börjat att lossna i kanterna. Den gammla blodproppen hade ingenting med detta att göra utan detta var en ny grej så det skulle bli en operation. Samtidigt som han lade tillrätta näthinnan så skulle han passa på att byta ut linsen så var det gjort och behöver inte gå in i framtiden vid en eventuell grå starr, det kändes bra.
Så på torsdag kl 12:15 efter nogranna förberedelser rullade de in mig för operationen. Kl. 15:30 ca kom jag ut till uppvakningsrummet. Allt kändes efter omständigheterna mycket bra.
Jag återkom till avdelningen såsmåningom. Allt började återgå till de vanliga rutinerna, förotom att jag fick en massa droppar  i ögat stup i kvarten. På natten bara fick jag sova liggande på mage med ansiktet neråt fram till ca kl.01:00 då jag sedan bara fick ligga på höge rsida
På fredagen fick jag träffa läkarna igen både kirúrgen och avdelningsläkaren. De undersökte mitt öga med samma grundlighet som tidigare. De mätte också trycket i ögat. Det var litet för högt, så jag fick vänta till eftermiddagen  med att gå hem, men då hade det sjunkit till acceptabel nivå och jag fick gå hem efter två nätters bortavistelse.
Det kände mycket tryggt och bra alltsammans
Jag slutar min sjukhusroman här tillsvidare. Jag återkommer med fortsättningen på den rafflande följetongen litet senare
Peterdenstore

Kommentarer
Postat av: Sylvia

Hoppas du fortfarande mår bra. Är det ljust och vitt hos dig också?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback